Få en bedre nats søvn

Mangler du søvn? Så er du ikke alene. Mange danskere lider af søvnbesvær, og det kan have mange årsager. Men det er heldigvis muligt at gøre noget for at få en bedre nats søvn. Her er 4 gode råd til, hvordan du kan sove bedre om natten.

1. Find den rette temperatur

Det er vigtigt, at du finder den rette temperatur i soveværelset. For hvis det er for koldt, så kan det være svært at falde i søvn. Og hvis det er for varmt, så kan det medføre svedeture og øget puls, og det er ikke ligefrem ideelle forudsætninger for en god nats søvn. Du kan med fordel investere i en god dyne og pude, der kan regulere temperaturen, så du altid sover i den rette temperatur. Et godt eksempel på dette er tempur hovedpuder.

2. Stil uret uden for rækkevidde

Det er ikke særligt afslappende at ligge og se på uret, når man gerne vil sove. For så bliver man kun mere og mere bekymret for, hvor meget søvn man reelt får. Derfor er det en god idé at stille uret uden for rækkevidde, så du ikke bliver fristet til at tjekke tiden. På den måde kan du slappe af og falde i søvn uden at skulle tænke på, hvor meget søvn du egentlig får.

3. Skab ro og fred

Det er svært at falde i søvn, hvis man ligger og hører trafikken fra gaden eller larmen fra naboerne. Derfor er det en god idé at skabe ro og fred i soveværelset. Det kan f.eks. være ved at tænde stille musik, læse en bog eller tænde stearinlys. Det er med til at skabe en rolig og afslappet atmosfære, der er ideel til at falde i søvn.

4. Undgå koffein og alkohol

Koffein og alkohol er ikke særligt gode for søvnen. Alkohol kan nemlig få dig til at falde i søvn, men det er ikke en dyb og afslappende søvn.